fredag 16 april 2010

Jag gillar inte fetma



Nu har jag köpt mig ett nitbälte. Jag begriper inte riktigt hur en affär kan sälja det för 29 kronor men det stod samma pris på alla så de var inte felmärkta vilket jag först trodde...

Bältet är dock lite för kort. Eller jag är för tjock, hur man nu väljer att se på saken. Men jag hoppas på att bli mindre. Antigen genom en gastric bypass operation eller så måste jag försöka hårdare på egen hand. Va? kanske någon tänker. Hon skriver ju en blogg med mode för mulliga kvinnor,varför pratar hon då om att gå ner i vikt?

Jo för att jag tycker inte om mig själv som tjock. Min blogg har jag för att visa att man kan vara snyggt klädd trots att man är stor, men för den sakens skull behöver jag ju inte acceptera min fetma.
Jag läste näst nyaste(tror jag) Amelia om två överviktiga tjejer varav den ena också har en modeblogg. Hon sa att hon accepterade hur hon såg ut för en 3-4 år sen. Varför det? Varför ska man acceptera fetma(inte mullighet, utan BMI över ca 35)? Som i hennes fall dessutom var rejäl fetma. Det är ju farligt. Varför ska man acceptera det som är hälsovådligt? Att accceptera sig själv innebär inte per automatik att acceptera ALLT med sig själv. Man måste acceptera att det finns saker man kan ändra och bli bättre på.

Nu är det ju bättre att vara överviktig och tränad än att vara smal och otränad, men väldigt många av oss tjockisar tränar faktiskt inte vidare regelbundet. Om än alls.

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo att om du är mullig/tjock så kan du ändå klä dig snyggt så länge du är det. Göm dig inte i tält för att du drar storlek xl och mer. Man ska inte behöva skämmas för hur man ser ut!
MEN acceptera inte läget som om det inte går att göra något åt saken, för det går nästan alltid! Kan du inte själv så sök hjälp. Antingen av proffs(läkare, dietist etc) eller stöd från vänner. För det handlar om din hälsa.(detta gäller som jag sa tidigar sa fetma)

Och om du ska köpa ngt plagg du tänker dig kunna komma i sen, gör som jag och köp ett skärp. Den där klänningen man velat komma i de senaste 10 åren hänger ju liksom bara där och bli omodern(been there, done that).Ett skärp håller ofta i längden. Och är dessutom inte lika dyrt ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar