tisdag 11 januari 2011

Nu ska här skrivas artiklar

Som ni kanske läst er till så är jag inte bara bloggare, jag är journalist också (hej jag är inte bara mamma, jag är tandläkare också..). Och nu har journalist Flinck bestämt sig för att undersöka det här med varför i helsike det görs en massa fula extrakollektioner för tjockisar istället för att bara göra vanliga kläder som går upp i storlekarna.
Okej att en tajt skinnklänning kanske inte passar någon som drar storlek 46/48 men nu menar jag normala kläder som mycket väl skulle kunna funka om de bara gjordes lite större. För vill vi verkligen ha egna kollektioner med fula skärningar som ska dölja oss? Färger som ska få oss att inte synas. Draperingar på allt?

Jag vet att JAG inte vill det i alla fall. Varför måste jag gömma mig bara för att jag har större rumpa än en del andra? Om jag vill ha en knallröd klänning som följer kurvorna, ska jag inte få ha det då? Måste jag hålla mig till en rostfärgad sak med draperingar istället? Gärna a-linjeformad...
Självklart kan jag inte prata för alla överviktiga, kurviga, mulliga eller vad man vill kalla sig, men jag vet att jag kan prata för många i min egen ålder.
Storlek xl och 46 är nästan alltid de storlekarna som tar slut först på hm.se. Likadant i butikerna. På kappahl finns det nästan aldrig byxor i storlek 50-52 för de tar slut på ett kick. Varför görs det inte fler plagg? Det är ju uppenbart att även vi som drar lite mer tyg är intresserade av kläder! Nä, det här ska jag gräva i. Har ni synpunkter, idéer och åsikter får ni hemskt gärna maila mig på lillan72@hotmail.com .

Puss o kram till er raringar!

4 kommentarer:

  1. Vilken bra idé!! Vore intressant att få veta vad "designern" bakom t.ex. Taillissime egentligen har tänkt sig... hoppas du får in nån sån intervju också!

    SvaraRadera
  2. Superbra gumman. Det kommer bli klockrena artiklar, du skriver väldigt bra. =) Vill du ha hjälp med korrläsning etc så hojta bara till. Kram

    SvaraRadera
  3. jag rekommenderar dig att läsa "http://beyond-sizes.com/"-blogg. hon är en fatshonista ut i fingerspetsarna å funderar på samma sak som du! :)

    SvaraRadera
  4. Pubes: vad bra att det finns fler som visar att även överviktiga bryr sig om mode.
    Nina: ja jag ska minsann få dem att ställa upp. Har planer jag...;)

    SvaraRadera